Loading
ŁADOWANIE STRONY

1999 zł to mniej niż 1999 zł?

image title

Pewnie zaintrygował Cię tytuł tego wpisu i zastanawiasz się jak to możliwe. Z matematycznego punktu widzenia 1999 zł zawsze będzie równe 1999 zł natomiast z ekonomicznego może być zupełnie inaczej. To jak ustawimy koszty w naszej firmie może w bardzo dużej mierze zaważyć nad tym czy przetrwamy na rynku.

Trudne początki

Wyobraź sobie, że zakładasz firmę, chcesz aby była ona postrzegana przez Twoich klientów w sposób profesjonalny. Chcesz od początku budować wizerunek kontrahenta godnego współpracy i co… Wynajmujesz niewielkie biuro, kupujesz niezbędne meble i sprzęty, zatrudniasz osobę  do zarządzania tym biurem. Nagle okazało się że brakuje Ci pieniędzy na coś co ma przyciągnąć Twojej firmie klientów czyli marketing. Nie pozyskujesz nowych klientów a z czegoś musisz zapłacić ZUS,wynajem i utrzymanie biura, pracownika etc.

Po około pół roku Twoja firma jest na dużym minusie, a Ty sfrustrowany zaczynasz zadawać sobie pytanie: po co mi to było?

Tak wyglądają realia osób które postanowiły przejść na własne utrzymanie.

Aby Twoje początki nie wyglądały jak historia wyżej przedstawiona już na starcie powinieneś zoptymalizować koszty i zastanowić się co do prowadzenia biznesu jest mi absolutnie niezbędne, a z czego mogę zrezygnować.

Jest też możliwość zastosowania pewnego rodzaju substytutów lub “zamienników” ale o tym nieco później.

Własna firma. Ile to kosztuje

Z mojego doświadczenia wiem że elementami niezbędnymi do prowadzenia są:

  • telefonu, najlepiej komórkowego. Koszt miesięcznego abonamentu to około 30 zł a sam aparat można dostać w promocji u operatora za 1 zł
  • laptopa lub tabletu, w zależności od preferencji. Tutaj koszt zaczyna się mniej więcej od 1200 zł
  • przydałaby się drukarka i skaner ale nie jest to narzędzie niezbędne.Za około 200 -250 zł możemy mieć drukarkę z wbudowanym skanerem
  • na koniec dobrze byłoby wydrukować wizytówki. Tutaj tak naprawdę zależy od was ile wydacie na wizytówki. Ceny zaczynają się od 50 zł za 500 szt. ale pamiętajcie że wygląd i jakość wizytówki świadczy o was więc warto zainwestować w produkt lepszej jakości.

Elementami pomocnymi w dotarciu do potencjalnych klientów z pewnością będą:

  • strona www
  • profil na Facebook i/lub Instagram
  • profil na Linkedin
  • ewentualnie ulotki lub foldery ale to już w zależności od branży

Rzeczy które mogą się okazać pomocne to np. własne auto. Zwłaszcza w sytuacji kiedy musisz dojeżdżać do klientów.